از سمیرای «زخم کاری» تا تاجالدوله «جیران»؛ رعنا آزادیور خود را تکرار کرده است؟
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۶۲۷۵
رعنا آزادیور بهمن ۱۴۰۰، پس از مجموعه پرمخاطب «زخم کاری» با سریال «جیران» به شبکه نمایش خانگی بازگشت. او در طول انتشار سریال مهدویان، به واسطه نقش خاص و بازی خوبش مورد تحسین و توجه تماشاگران بود و طولی نکشید که با یکی دیگر از نقشهای منفی کارنامهاش برای دومین بار به شبکه نمایش خانگی آمد. تاثیر نقش او در «زخـم کــاری»، بر زیر ذره بین رفتن آزادیور در «جیران» بیتاثیر نبود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رعنا آزادیور با نقش «سمیرا» به عنوان زنی دسیسهگر، سلطهجو و تشنه قدرت و ثروت مورد توجه مخاطبان سریال قرار گرفت و تاثیر شخصیت او در پیشرفت قصه نیز زیـاد بـود. بـازی خـوب آزادیور برای نمایش شرارتهای این شخصیت باعث شد مخاطب او را به عنوان شخصیتی ترسناک بپذیرد و تا انتهای قصه بابت تصمیمات او ترس و دلهره داشته باشد. در حالی که تاثیر ایـن نقش همچنان همراه مخاطب بود، رعنا آزادیور دوبـاره با سریال «جیران» و یکی دیگر از نقشهای منفی کارنامهاش به شبکه نمایش خانگی آمد. «تاجالدوله» یکی از همسران عقدی ناصرالدینشاه است که در قدرتطلبی، فریب دیگران، نقشه کشیدن و فتنهگری دسـت کمی از «سمیرا» ندارد. در قسمتهای اخیر «جیران» دیدیم که «تاجی» چگونه با فریب و نیرنگ شرایط را بـــــرای ولایتعـهـدی پسرش فراهم کـرد و مـوانـع را از سـر راه برداشت. فضایی که نقش «سمیرا» بـه وجــود آورده بود، همچنان در ذهن مخاطب باقی مانده، بنابراین «زخم کاری» ناخودآگاه به تاثیر هر چه بیشتر نقش «تاجی» در «جیران» کمک کرده است و انتشار این دو سریال با فاصله زمانی نه چندان طولانی به نفع رعنا آزادیور تمام شده است. شاهد این ادعا نیز واکنشهای مخاطبان راجع به شخصیت «تاجی» است.
وجود تفاوت در عین شباهتبازی رعنا آزادیور در سریال «زخم کاری» بیش از «جـیـران» در مرکز توجهات قرار گرفت، اما او در سریال فتحی نیز موفق شده یکی از بازیهای خوبش را به نمایش بگذارد. «تاجی» به اقتضای زمانه و موقعیت، شخصیت درونگراتر و آرامتـری است، به همین دلیل رعنا آزادیور باید در «جیران» بیشتر با ایما و اشـاره و حرکات سنگین و آرام، خشم و فریبندگی کاراکترش را نشان بدهد و از پس ایفای نقش خود برمیآید. در واقـع آن خشم و سلطهگری «سمیرا» در شخصیت «تاجی» نمود متفاوتی دارد، بنابراین در عین حـال که شباهتهایی کلی میان دو شخصیت وجود دارد، امـــا ایـــن نقشها تفاوتهای بسیاری با یکدیگر دارند و رعنا آزادیور نیز خود را تکرار نکرده است.
۲۵۹۲۵۹
کد خبر 1629999منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: حسن فتحی محمدحسین مهدویان شبکه نمایش خانگی بازیگران سینما و تلویزیون ایران رعنا آزادی ور زخم کاری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۶۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحرانهای اجتماعی دوا نمیکند
معضلات اجتماعی که دسته بزرگی از مسائل مختلف را در برمیگیرند، مدتهاست که به بخش گریزناپذیری از پرداخت به واقعیتها تبدیل شده و انعکاس آنها در فیلم و سریالها از ملزومات شکل دادن به داستانی بر مبنای حقیقت محسوب میشود. اتفاقی که البته اغلب مورد نقد قرار گرفته و بخشی از شیوع همان معضلات به گردن آن انداخته میشود. اما مصطفی اقلیما پدر مددکاری اجتماعی ایران، جامعهشناس و استاد دانشگاه نظری خلاف این موضوع دارد و معتقد است که نباید بار همه مسائل را بر گردن فضایی مثل نمایش خانگی انداخت، فضایی که بیپردهتر، از آنچه در جامعه شاهدش هستیم میگوید. اقلیما در گفتگو با جوان آنلاین، در خصوص دخیل بودن رسانههای مختلف از جمله شبکه نمایش خانگی در اشاعه معضلی مثل اعتیاد یا مصرف دخانیات که در برخی از آمار به آن اشاره میشود، بیان کرد: زمانی که از یک مسئله اجتماعی حرف میزنیم، باید حواسمان باشد که آن معضل یک روزه به وجود نیامده و اشاعه آن به دست کم چند سال زمان نیاز دارد. در واقع نمیتوان گفت که، چون در فلان سریال بازیگری سیگار میکشد، پس او باعث افزایش مصرف دخانیات شده است، بلکه تمام این آثار معلولی از علت اصلی هستند. او با تأکید به لزوم رفع علت هر معضلی از پایه و اساس آن افزود: در این چرخه اگر به عنوان مثال دزدی را گرفتند، نمیتوان گفت، چون پلیس حواسش نبود، او دزد شده چرا که تبدیل یک انسان به فردی که دزدی میکند در یک لحظه اتفاق نمیافتد، بیکاری، گرانی و موارد دیگری هستند که به هم متصلاند و در نهایت باعث میشوند تا یک نفر دست به دزدی بزند. در سوی دیگر اگر به من بگویند فردی دو سال است که درگیر اعتیاد شده، من آن را نمیپذیرم و مثلا اگر آن فرد ۲۲ ساله باشد، میگویم او ۲۲ سال است که اعتیاد دارد چرا که از بدو تولد او تا این سن موارد گوناگونی مثل شرایط اجتماعی، مدرسه، محیط، جامعه و ... در رشد او و سوق دادنش به این سمت دخیل بودهاند، تا جایی که او دیگر طاقت نیاورده و درگیر این جریان شده است. به همین دلیل است که قبل از ارائه هر آماری باید ریشه آن را پیدا و حل کرد. عدم وجود آمار متقن هم یکی دیگر از مواردی بود که اقلیما با اشاره به آن گفت: هر کسی که درباره موضوعی آماری را ارائه داد، قابل قبول نیست و باید دلیل و مدرک داشته باشد چرا که در واقعیت ما به معنی واقعی کلمه آمار دقیقی از اشاعه معضلات مختلف نداریم. در این میان هر فردی به خودش اجازه میدهد تا حرف بزند و آمار بدهد، جریانی که در کلِ مملکت ما اغلب به چشم میخورد و باعث شده تا هر کسی در هر فضایی پیرامون جریانی که تخصصش را ندارد، نظر بدهد. مصطفی اقلیما پدر مددکاری اجتماعی ایران، جامعهشناس و استاد دانشگاه این جامعهشناس افزود: گاهی میگویند اگر جوانان گرایش بیشتری به سیگار و دخانیات پیدا کردهاند، به دلیل نمایش آن در سریالها است، در صورتی که همانطور که اشاره کردم، این انعکاس معلول علت اصلی آن است. یک جوان سیگار میکشد، چون بیکار است، حوصلهاش سررفته یا درگیر فشارهای روانی شده که همین جامعه به آن وارد کرده است. این قیاس هم مثل چسباندن عنوان افسردگی به هر بیماری است که حال خوبی ندارد. جالب است بدانید هیچ روانشناس و روانپزشکی در زمینه افسردگی به معنای واقعی در ایران کار و تحقیق منسجم نکرده است و از طرفی به هرکسی که میگوید حالم خوش نیست، عنوان افسرده را میدهند! این در حالی است که اتفاقا ما چندان افسرده واقعی نداریم، کسی که افسرده است نمیتواند بارها با خانوادهاش بحث کند یا حتی فعالیت خاصی داشته باشد، اما مثل خیلی از موارد، این عنوان یعنی افسردگی را به هرکسی که به دلایل مختلفی خوب نیست، اختصاص میدهند. اقلیما با بیان اینکه نمیشود با پاک کردن صورت مسئله، جلوی مردم را گرفت، عنوان کرد: در ادامه همین جریان است که در خصوص فضایی مثل نمایش خانگی چنین آماری مطرح میشود تا بهانهای باشد برای تعطیل کردن آن، اما نمیشود جلوی مردم و اشاعه معضلات اجتماعی را به این صورت گرفت و این اقدامات تنها دخالت در کار دیگری محسوب میشود. ما در این موارد به علتها فکر نمیکنیم و تنها معلول را میبینیم. میگوییم نمایش خانگی به بعضی بحرانها دامن میزند، پس باید آن را جمع کرد! غافل ازینکه با این اقدام مشکل را ده برابر کردهایم، زیرا بعد این سوال به وجود میآید که اگر مردم این سریالها را نبینند، پس چه چیزی را تماشا کنند؟ تلویزیونی را که هیچ برنامهای ندارد و تنها معطوف به خبر و چند برنامه گفتوگو محور است یا ماهواره و رسانههای دیگر را؟ مردم نمایش خانگی و سریالها را دنبال میکنند، چون قصه دارد و در جایی مثل تلویزیون این اتفاق وجود ندارد. پدر مددکاری اجتماعی ایران در پایان خاطر نشان کرد: در تمام جوامع با مطرح کردن مشکلات به دنبال حل آن میروند، این اتفاقی است که باید به آن پرداخته شود نه آماری که در واقع وجود ندارد و یا دقیق و درست نیست. آمار باید برگرفته از تحقیقی مدون باشد نه اینکه بر مبنای نظر یک یا چند نفر شکل بگیرد و ارائه شود. ما این شکل از آمار را نداریم، چون هزینه زیادی میطلبد و امروز استاد دانشگاه و محقق ما، راننده اسنپ شده، اما این بودجه در اختیارش قرار نمیگیرد، چون اگر بخواهد روی یک موضوع کار کند، باید هزینه زیادی صرف آن شود و وقتی این اتفاق نمیافتد، یک نفر صحبتی را مطرح میکند و دیگری با اعلام اینکه مثلاً شیوع اعتیاد را بررسی کردهایم آن را مطرح میکند. علاوه بر این ما با آسیبهای زیادی دست و پنجه نرم میکنیم که همه و همه عامل شکلگیری معضلاتی مثل اعتیاد، بزهکاری و... میشوند. در این میان هم اغلب کسی پاسخگو نیست. کانال عصر ایران در تلگرام