Web Analytics Made Easy - Statcounter

سریال پرطرفدار و پرمخاطب این روز‌های فیلیمو «زخم کاری» براساس رمان «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی‌زاد ساخته شده که خودِ آن رمان نیز اقتباسی از اثر جاودانِ ویلیام شکسپیر، تراژدی «مکبث» است.

آن دسته از مخاطبانی که نمایش‌نامه «مکبث» را خوانده باشند یا دست‌کم یکی از اقتباس‌های سینمایی این اثر ماندگار را تماشا کرده باشند، بی‌شک می‌دانند که در این تراژدی تنها یک کاراکتر است که شخصیتِ اصلی نمایش‌نامه یعنی مکبث را در سایه ابهت و جذبه خود قرار می‌دهد و آن کاراکتر «لیدی مکبث» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«لیدی مکبث» را شاید بتوان یکی از پیچیده‌ترین کاراکتر‌های نمایشی در تاریخ ادبیاتِ دراماتیک به شمار آورد که به تبع آن ایفای این نقش می‌تواند برای بازیگرانش چالش‌برانگیز باشد و اگر خوب از آب درآید به شاه‌نقش کارنامه هنری آن بازیگر زن بدل شود.

سمیرا در سریال «زخم کاری» مطابقتی علنی و بی‌واسطه با کاراکتر لیدی مکبثِ شکسپیر دارد. لیدی مکبث بر طبق کهن‌الگو‌ها در طبقه‌بندی زنِ جنگجو و البته در بالِ منفی این کهن‌الگو قرار می‌گیرد که به بدخواهی، توطئه‌چینی و کینه‌توزی در راه دستیابی به آمال و آرزو‌های او گره خورده است.

اصلی‌ترین ویژگی این کاراکتر جاه‌طلبی بیمارگونه اوست که کاراکترش را به بی‌رحمی، خون‌خواری و خشونت سوق می‌دهد. در تراژدی مکبث این لیدی مکبث است که مکبث را به کشتنِ دانکن تحریک می‌کند و اوست که باعث می‌شود مکبث رفته‌رفته به شخصیتی بدطینت و شیطان‌صفت بدل شود.

لیدی مکبث نشانگانی از چندین اختلال روان‌پزشکی را بروز می‌دهد که همین ویژگی شخصیتی منجر می‌شود ایفای نقش او به چالشی دشوار برای بازیگرانِ زن تبدیل شود. وجوه بارزی از درونیات شیطانی کاراکتر لیدی مکبث در این اقتباسِ ایرانیزه‌شده از اثر نیز دیده می‌شود. درواقع رمان‌نویس با تسلط بر تراژدی شکسپیر موفق شده است نسخه ایرانی شسته‌رفته‌ای را با درنظرگرفتن موقعیت جغرافیایی و فرهنگی داستان و کاراکترهایش ارائه دهد.

سمیرا (با بازی درخشان رعنا آزادی‌ور) تصویر بی‌نقصی از شیطان است که روی زمین آمده، به جلد مالک (جواد عزتی) می‌رود و او را به هر سمت و سویی که بخواهد می‌کشاند، دستش را به خون می‌آلاید و مقدمات نگون‌بختی او را فراهم می‌آورد. به زعم من آزادی‌ور با بازی در این نقش روی دیگری از سکه را به مخاطب نشان می‌دهد.

او حالا دیگر از قالب نقش زنانِ پاک، مثبت و نیکوخواه بیرون می‌آید و با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای صلابت حضورش را در قالب نقشی با پتانسیل بالا برای تبدیل‌شدن به شاه‌نقش کارنامه او به مخاطب اثبات می‌کند. به بیانی دیگر «زخم کاری» و نقش سمیرا، فرصتی ناب است برای رعنا آزادی‌ور تا نشان دهد می‌تواند خود را از سطح بازیگری متوسط به بازیگری درجه یک ارتقا دهد.

تاکنون در سینما و تئاتر بازیگرانِ زیادی «لیدی مکبث» را بازی کرده‌اند و بی‌اغراق بازیگرانی که توانسته‌اند این نقش را تصاحب کنند بازیگران خوش‌شانسی بوده‌اند. شاید از بهترین و به‌یاد‌ماندنی‌ترین لیدی مکبث‌های تاریخ سینما بتوان به فرانسسکا آنیس در «مکبث» ِ رومن پولانسکی یا جینت نولان در نسخه قدیمی‌تر «مکبث» به کارگردانی اورسن ولز اشاره کرد؛ بازیگرانی که موفق شدند شکوه و جذبه حضور کاراکتر مهم و بزرگِ لیدی مکبث را از متن نمایش‌نامه شکسپیر بر پرده نقره‌ای سینما ثبت کنند.

«سریر خون» آکیرا کروساوا نیز اقتباس موفق دیگری از «مکبث» بود که به زعم نگارنده نقشِ لیدی مکبث در آن بسیار کم‌رنگ‌تر از حد انتظار است. در یکی از جدیدترین اقتباس‌ها از این تراژدی نیز ماریون کوتیارد نقش لیدی مکبث را با ظرافتی مثال‌زدنی ایفا کرده است.

از امتیازات بازیگریِ «زخم کاری» بده‌بستان‌های بجا، رضایت‌بخش و حرفه‌ای رعنا آزادی‌ور و جواد عزتی به‌عنوان بازیگرانِ اصلی آن است. این دو موفق شده‌اند بازی‌هایی هم‌جنس و هم‌بافت ارائه دهند و تقابل درونی و تضاد‌های شخصیتیِ نقش‌هایشان را به شکلی هوشمندانه به منصه ظهور رسانند.

در دو سکانس ناب و به‌یادماندنی از سریال، سمیرا دچار خشمی شدید و غیرقابل کنترل نسبت به مالک می‌شود و خشم خود را با حرکات بیرونی تند و کوبنده‌ای بروز می‌دهد. در مقابل مالکی که با دستانش عموی خود را به قتل رسانده همچون کودکی خردسال و بی‌پناه زیر مشت و لگد‌های زن در خود فرو می‌رود و زبونی، ستم‌کشی و ضعفی را که مایه رنجش سمیراست پررنگ‌تر از هر وقت دیگر به نمایش می‌گذارد.

تفاوت ماهیت و سرشت درونی زن و مرد داستان (که برآمده از تراژدی مکبث است) باعث جذابیت روایت شده است و وقتی بازیگران موفق می‌شوند این تفاوت‌های پرتضاد را به شکلی متقاعدکننده به نمایش بگذارند حاصل، جذاب و دیدنی می‌شود و بازی‌ها در عین زیرپوستی‌بودنشان به چشم می‌آیند.

بهره‌گیری رعنا آزادی‌ور از متداکتینگ برای نزدیک‌شدنش به کاراکتر سمیرا که نماینده امروزی لیدی مکبث است از درست‌ترین انتخاب‌های او (و احتمالا کارگردان) بوده است و احتمالا ضمن فشاری که خود بازیگر برای درآمدن نقش متحمل شده حاصل به‌شدت باورپذیر از آب درآمده است.

محمدحسین مهدویان تاکنون در فیلم‌هایش بازی‌های خوبی از بازیگران خود گرفته است. این قانون کلی همه فیلم‌های او نیست، اما در بیشتر آثارش بازیگران فرصت این را یافته‌اند که بخش‌های کمتر دیده‌شده‌ای از استعداد و قابلیت‌های درونی‌شان را بروز دهند و حالا در نخستین اثر او در شبکه نمایش خانگی نیز این اتفاق تکرار شده است و در کنار جواد عزتیِ همیشه خوب، رعنا آزادی‌ور را می‌بینیم که بهتر از حد انتظارمان ظاهر می‌شود و حتی در برخی صحنه‌ها بازیگر کاربلدی، چون جواد عزتی را زیر سایه حضورش قرار می‌دهد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: رعنا آزادی ور بازیگر زن سریال زخم کاری رعنا آزادی ور جواد عزتی لیدی مکبث زخم کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۲۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاری که تلویزیون با ما می‌کند!

شب گذشته بازی نیمه نهایی دورتموند مقابل پاریسن‌ژرمن برگزار شد که تیم دورتموند با پیروزی یک بر صفر به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافت. مسابقه‌ای که با یک دقیقه وقت اضافه در نیمه اول و ۴ دقیقه وقت اضافه نیمه دوم ۹۵ دقیقه طول کشید.

این بازی مانند تمام بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا از شبکه سه سیما پخش پیش از شروع بازی یکی از برند‌های ابزار آلات در تبلیغ pre-roll حدودا سی ثانیه‌ای مخاطبان را به تماشای بازی دعوت کرد.

همه چیز تا دقیقه دوم بازی عادی بود تا اینکه مخاطبان دوباره با معضل تبلیغات اشتباه و البته بسیار گل درشت در صداوسیما مواجه شدند. مسئله‌ای که پیش از این بار‌ها درباره آن صحبت شده است و حتی از صداوسیما خواستیم تا شفاف‌سازی‌های لازم را انجام دهد که با دریافت بودجه ۲۴ هزار میلیارد تومانی چه نیازی دارد تا بیش از ۹۵ تبلیغ را در ۹۵ دقیقه مسابقه نمایش دهد؟

۵۳ تبلیغ از ۲۹ برند به مدت ۹ دقیقه و ۴۳ ثانیه
بله درست خواندید، ۹۵ تبلیغ! از تبلیغ‌های سه ثانیه‌ای تا ۲۰ ثانیه‌ای که البته در ۵ دقیقه وقت اضافه هیچ تبلیغی پخش نشد. زمان پخش فوتبال برای صداوسیمایی که حتی خودش هم با ارائه اعداد و ارقام آن هم پیش از عید نشان داده که پر ببینده‌ترین برنامه‌هایش مرتبط با فوتبال است، از فرصت لیگ قهرمانان اروپا استفاده کرده تا هر آنچه دلش می‌خواهد را به شکلی عجیب و نامرتب هنگام پخش این بازی تبلیغ کند. از تبلیغ تشک و ویفر گرفته تا بیمه و عصاره غذا و حتی لبنیات.

برای توضیح دقیق‌تر باید گفت که در طول ۴۶ دقیقه نیمه اول ۵۳ تبلیغ از ۲۹ برند پخش شد که ۱۴ تبلیغ با نورپردازی در وسط زمین، ۳۴ تبلیغ به صورت زیرنویس و ۶ تبلیغ هم زیر آرم شبکه سه به نمایش درآمدند.

چهارده تبلیغی که با نورپردازی در میانه زمین به نمایش درآمد از دقیقه دوم بازی آغاز و تا دقیقه ۱۵ ادامه داشت که در مجموع ۷۷ ثانیه معادل یک دقیقه و ۱۷ ثانیه به طول انجامید.

از دقیقه ۲۱ بازی تا دقیقه ۳۷ نیز تبلیغات زیر نویس به نمایش درآمد که در مجموع ۴۵۰ ثانیه، معادل ۷دقیقه و ۳۰ ثانیه، صرف نمایش ۳۴ تبلیغ شد و در نهایت نوبت به تبلیغ برند زیر آرم شبکه سه سیما رسید، این نوع از تبلیغ هم از دقیقه ۴۰ آغاز و تا دقیقه ۴۲ ادامه داشت که در مجموع ۶۶ ثانیه صرف این نوع از تبلیغ شد.

۷ دقیقه تبلیغ در نیمه ۱۵ دقیقه‌ای
این در حالی است که در طول مدت بازی تنها ۱۲ برند ۳۶ دفعه در نیمه اول و ۳۸ دفعه در نیمه دوم، در تبلیغات دور زمین به نمایش درآمدند.

سوت نیمه اول بازی با نتیجه صفر_صفر زده شد و مجدد ۱۷ تبلیغ از همان برند‌هایی که در نیمه اول حضور پررنگی داشتند به مدت هفت دقیقه و چهار ثانیه به نمایش درآمد، پس از آن برنامه شروع شد، مجری نام حامی مالی برنامه را آورد، یک اجرای حدودا یک دقیقه‌ای روی آنتن زنده به نمایش درآمد آیتمی دو دقیقه‌ای از خیانت و وفاداری بازیکنان به نمایش درآمد که بعد از آن دوباره یک تبلیغ چند ثانیه‌ای پخش شد مجری صحبت کرد و با یک پری رول مخاطبان به دیدن ادامه مسابقه دعوت شدند.

در نیمه دوم، اما تعداد تبلیغ‌ها به ۴۲ عدد از همان ۲۹ برند رسید. از دقیقه ۵۲ تا ۶۶ به مدت ۲۹ ثانیه شش تبلیغ وسط زمین به نمایش درآمد. بعد از آن از دقیقه ۶۶ تا ۸۰ تقریبا ۳۱ تبلیغ به مدت ۴۱۶ ثانیه، معادل ۶ دقیقه و ۵۶ ثانیه به نمایش درآمد و در مرحله آخر نیز ۵ تبلیغ به مدت ۶۵ ثانیه پایین لوگوی شبکه سه به تصویر کشیده شد.

در واقع در یک جمع بندی برای این میزان از تبلیغات ضد تبلیغی که زیبایی شناسی نداشت، به دلیل نمایش دائم مخاطبان را کلافه کرده بود و جامعه هدف مشخصی هم نداشت باید گفت که در مدت ۹۵ دقیقه مسابقه، ۹۵ تبلیغ به مدت ۱۸ دقیقه و ۲۴ ثانیه به نمایش درآمد که ۲۰ تبلیغ به مدت یک دقیقه و ۴۷ ثانیه، با نورپردزای در میانه زمین، ۶۵ تبلیغ به مدت ۱۴ دقیقه و ۲۶ ثانیه به صورت زیرنویس و در نهایت ۱۱ تبلیغ پایین لوگوی شبکه سه به مدت دو دقیقه و ۱۱ ثانیه به نمایش درآمد.

در نهایت باید گفت اگر تبلیغات بین دو نیمه را هم محاسبه کنیم با نمایش ۱۱۱ تبلیغ به مدت ۲۵ دقیقه بازی بازگشت پاریسن ژرمن و دورتموند به پایان رسید، اما نکته اساسی ماجرا این است که این میزان از تبلیغات با این کمیت و کیفیت به بازی‌های قبلی هم مرتبط می‌شود و همچنان توضیحی برای این میزان از تبلیغات و درآمد حاصل از آن وجود ندارد.

دیگر خبرها

  • شخصیت دختر کاپشن‌صورتی با گوشواره قلبی رونمایی شد
  • کاراکتر دختر کاپشن‌صورتی با گوشواره قلبی رونمایی شد
  • کم کاری رسانه در تبلیغات جوانی جمعیت
  • جواد عزتی با فصل ۳ و ۴ زخم کاری به زودی می‌آید
  • جواد عزتی با فصل ۳ و ۴ زخم کاری به زودی می‌آید | ویدئو
  • کاری که تلویزیون با ما می‌کند!
  • تلفیق آگاهانه بازیگری و موسیقی در آثار نمایشی
  • مجتبی پیرزاده با «مکبث زار» به آلمان می‌رود
  • ابراهیم پشت‌کوهی با «مکبث زار» به آلمان می‌رود
  • اعلام زمان قطعی پخش فصل سوم «زخم کاری»